для підприємств житлово-комунального господарства

Інвентаризація в ОСББ і кооперативах

Тетяна Горячун, аудитор,
директор Аудит-Альянс
22.10.2025
Наближається закінчення року, а значить час проводити інвентаризацію. На жаль, мій досвід аудитора свідчить про те, що переважна більшість ОСББ і кооперативів не проводить інвентаризації взагалі або обмежується формальним заповненням документів.

Для чого потрібна інвентаризація

Міністерством фінансів України затверджено Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань (наказ від 02.09.2014 № 879), яке обов’язковим для всіх юридичних осіб, включаючи ОСББ і кооперативи. Цим Положенням передбачено, що проведення інвентаризації є обов’язковим перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності організації.
Цифри в обліку та звітності - це не абстрактні цифри, кожна сума — це вартісний вимір певного активу або певного зобов’язання.

Що саме підлягає інвентаризації

Часто інвентаризація уявляється виключно як процес перерахунку матеріальних цінностей. Але інвентаризація стосується не тільки матеріальних цінностей таких як основні засоби та матеріали. Інвентаризації підлягають всі активи й зобов’язання, а значить, і заборгованості, й грошові кошти, й витрати майбутніх періодів тощо.

Що включає інвентаризація

Розглянемо які процедури може включати інвентаризація різних ділянок обліку.

Приклади рішень за підсумками інвентаризації

Якщо в процесі інвентаризація виявлені товарно-матеріальні цінності, які не обліковуються на балансі, то приймається рішення щодо їх оприбуткування. Можливо інвентаризаційна комісія виявила основні засоби, які з певних причин вже не використовуються. Такі активи можуть бути розібрані на запасні частини, здані на металобрухт, продані тощо.
Якщо виявлені дебіторські заборгованості, що не погашаються протягом значного періоду, необхідно розпочати заходи щодо стягнення таких боргів, у тому числі складання претензій, подання позовів до суду.
Якщо виявлені помилки в розрахунку витрат майбутніх періодів, необхідно внести відповідні коригування до обліку.

Хто проводить інвентаризацію

Для проведення інвентаризації створюється інвентаризаційна комісія. До складу такої комісії можуть входити як штатні працівники, так і члени правління. Матеріально відповідальна особа не може входити до складу інвентаризаційної комісії.

Які документи необхідно оформити

Для призначення інвентаризації та створення комісії доцільно прийняти рішення правління та оформити відповідний наказ. Законодавчо не затверджені форми документів, якими фіксується процес і результати інвентаризації. Частіше за все використовуються форми, які наявні в обліковій програмі. Також юридична особа може затвердити власні форми документів. Для фіксації результатів інвентаризації використовують інвентаризаційні описи, звіряльні відомості, акти, протоколи.
Результати інвентаризації показують в обліку в тому періоді, у якому її завершено.
Хочеш читати нові статті першим? Підпишись на розсилку!
Ніякої реклами, тільки цікаве й корисне для ОСББ, ЖБК, котеджних містечок.